Aktualnie prowadzone kursy:
Geoinformacja/Geoinformatyka
Programowanie w języku Python – poziom podstawowy
II rok inż. Geoinformacja
Kurs 45 godzin (15 wykład, 30 godzin labolatorium) obejmujący wprowadzenie do języka Python. Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- Proste typy danych
- Złożone typy danych
- Struktury sterujące zadania rozwiązania
- Funkcje użytkownika zadania rozwiązania
- Wyjatki, błędy i ich obsługa
- Biblioteki zewnętrzne zadania i rozwiązania
- Sekwencje danych
- Zaawansowana praca z tekstem
- Podstawy programowania obiektowego
- Wejście-wyjście i obsługa danych zewnętrznych
- Skrypty języka Python
W ramach kursy są planowane trzy kolokwia (po 4, 7 i ostatnich zajęciach)
Przydatne linki:
- Jeden z lepszych kursów Pythona online
- Kurs pythona na tutorialPoints
- Kurs Pythona na w3Schools
- Blog: the real python: poziom średniozaawansowany
Wymogi dotyczące zaliczenia
- Otworzyć dostęp do pliku danych zawierających informację geograficzną (dane tabelaryczne lub inne)
- Wczytać dane do środowiska Python. Można użyć dowolnych danych, zarówno istniejących jak i zbudowanych przez autora. Dane nie mogą się powtarzać!
- Podzielić dane na części przypisując je do zmiennych (np. kolumny na listy, definicje do słowników itp)
- Wykonać dwie-trzy operacje przekształcające wczytane dane (nie muszą być skomplikowane)
- Wynik przekształcenia zapisać do pliku
- Praca zrealizowana w postaci min. dwóch plików.
- Pierwszy plik zawiera własne funkcje (min dwie) użyte do przekształcenia danych;
- drugi, główny zawiera parser argumentów linii poleceń
- Funkcje powinny posiadać mechanizmy zabezpieczające przed błędami (asserts, obsługę wyjątków)
- Kod powinien zawierać komentarze oraz doc-stringi
Porgramowanie geoinformacyjne w języku Python – poziom średniozaaw.
III rok inż. Geoinformacja
Kurs 30 godzin (labolatorium) obejmuje podstawy stosowania bibliotek GDAL/OGR i przetarzania danych geoprzestrzennych bezpośrenio z poziomu języka. Wymaga opanowania kursu podstawowego, w tym zasad programowania obiektowego
- Python naukowy: numpy i matplotlib
- Szybki start integracja GDAL i OGR
- Przetwarzanie danych rastrowych
- Raster z pliku ASCII
- Wizualizacja danych rastrowych
- Tworzenie i przetwarzanie danych wektorowych
- Skrypty geoprzetwarzania
Dane do kursu:
Przydatne linki:
- Dokumnetacja projektu Python GDAL/OGR
- GDAL/OGR Cookbook
- osgeo.gdal na programcreek
- osgeo.org na programcreek
- Strona Domowa Chrisa Garrada (wiele przykładów zdezaktualizowanych)
Podręczniki:
- Chris Garrard, 2016, Geoprocessing with Python, Manning Publishing, 360s
- Joel Lawhead, 2013, Learning Geospatial Analysis with Python, Pact Publishing, 421p
Programowanie geoinformacyjne w języku Python poziom zaawansowany
I rok DU Geoinformatyka
Kurs 60 godzin (wykład i labolatoria) objemuje zaawansowane procedury przetwarzania danych geoprzestrzennych, wizualizacje kartograficzne, geoprzetwarzanie danych w programie QGIS, tworzenie własnych pluginów
- Zarządzanie odczytem i zapisem danych rastrowych
- Zaawansowane przetwarzanie danych rastrowych
- Prztwarzanie dużych zbiorów danych
- Zarządzanie odczytem i zapisem danych wektorowych
- Procedury geoprzetwarzania danych punktowych, liniowych i poligonów
- Operacje geometryczne na danych wektorowych (GEOS)
- Odczyt i zapis danych geoprzestrzennych w programie QGIS (QGIS API)
- Skrypty geoprzetwarzania w programie QGIS
- Wizualizacje i kompozycja map
- Wtyczki w QGIS – projektowanie wtyczek i przygotowanie środowiska
- Wtyczki w QGIS – interface użytkownika (PyQt)
- Wtyczki w QGIS – procedury georzetwarzania
Geo – Data Science (Eksloracja danych geoprzestrzennych)
II DU rok Geoinformatyka
Kurs (15 godzin wykładów, 30 godzin labolatorium) obejmuje zastosowanie języka Python w w procedurach eksploracji danych geoprzestrzennych.
Wykłady:
- Geo – Data – Science – Wstęp
- Zarządzanie i wizualizacja danych
- Analiza wielowymiarowa
- Uczenie bez nadzoru
- Uczenie z nadzorem: klasyfikacja i regresja
- Uczenie z nadzorem: charakterystyka klasyfikatorów
- Analiza związków (częstych wzorców)
Samouczki do ćwiczeń:
- zarządanie danymi przestrzennymi – pandas
- wizualizacja danych przestrzennych – seaborn
- zarządzanie i wizualizacjaprzestrzennych danych rastrowych
- Grupowanie i metody nienadzorowane
- Klasyfikacja i regresja – metody nadzorowane
- Klasyfikacja, regresja i grupowanie dla danych rastrowych
- Analiza związków (częstych wzorców)
Dane do kursu:
Przydatne linki:
- Portal Towards Data Science
- Portal Elite Data Science
- Strona domowa projektu seaborn
- Strona domowa projektu pandas
- Strona domowa projektu scikit-learn
- Źródło informacji na temat Python machine learning Sebastian Raschka Homepage
- B. dobry samouczek Pythona + machine learning
- Video-tutorial Python machine learning
- Python Data science (O’Raily)
Lista podręczników:
- Sebastian Rashka, 2015, Python Machine Learning, Packt Publishing, 457 s.
-
Davy Cielen, Arno Meysman, Mohamed Ali, 2016, Introducing Data Science, Manning Publications, 300 s.
- Trevor Hastie, Robert Tibshirani, Jerome Friedman, 2013, The Elements of Statistical Learning, Springer Series in Statistics, 536s.
- Henrik Brink, Joseph W. Richards, Mark Fetherolf, 2017, Real-world Machine Learning, Manning Publications 242s.
Zadanie zaliczeniowe:
Dane zawierają informację o odległości (czas dojazdu w min) do wybranych typów obiektów na terenie powiatu poznańskiego oraz lokalizację transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości wraz z ceną. Co należy wykonać:
- rzeprowadzić eksploracyjną analizę danych wejściowych (charakterystyki statystyczne + wizualizacja)
- Redukcję wymiarowości przedstawionych map, opisać ile komponentów ma sens intepretacyjny
- Grupowanie (na podstawie zredukowanych wymiarów lub orginalnych) a następnie przygotować charakterystykę statystyczną klas wraz z interpretacją
- Przeprowadzić próbkowanie danych rastrowych na podstawie wspórzędnych (zob. quick start)
- Na podstawie próbek zbudować model pedykykcyjny cen nieruchomości dla powiatu (dane o zredukowanej wymiarowości lub surowe)
- Dokonać oceny wydajności modelu
- Dokonać wizualizacji POTENCJALNYCH cen w postaci mapy
Materiały do wykonania aliczenia
Całość rozliczamy w postaci raportu (jupyter notebook) wraz z komentarzami
Grafika komputerowa
I rok Geoinformacja
Grafika 3D
wkrótce…
Materiały archiwalne
Informatyka – Geoinformacja
Geomorfometria
Kurs data science w R